Nama
hari Raya Aidilfitri berasala daripada bahasa Arab iaiatu Ayd al-Fitr. Nama
lain bagi Hari Raya Aidilfitri ialah Hari Raya Puasa, Hari Raya Fitra atau
Hari Lebaran. Ia juga dinamakan Feast of
the Breaking of the Fast, Eid, Idul Fitri, Lebaran( Indonesia), Shemai Eid(
Bangladesh), Ramazan Bayrami( Turki)
Pihak atau kaum yang terlibat dengan
perayaan ini ialah seluruh Umat Islam di
seluruh dunia.Di Malaysia kaum utama yang menyambut perayaan Aidilfitri ialah
kaum Melayu yang beragama Islam.
Tarikh atau tempoh masa perayaan ini
ialah selama sebulan.Perayaan ini bermula selepas berakhirnya bulan ramadhan
atau bulan puasa.Hari raya bermula melalui dua cara iaitu melalui rukyah(
melihat anak bulan) ataupun secara hisap( kiraan). Sekiranya melalui rukya,
Apabila anak bulan kelihatan, ini menandakan bermulanya bulan syawal, iaitu
bulan kesepuluh dalam Takwim Hijrah Islam. Di Malaysia, anak bulan akan
diperhatikan oleh pegawai bertugas pada sebelah petang hingga magrib di
beberapa tempat yang strategik.
Tujuan perayaan ini ialah sebagai
tanda kemenangan umat islam setalah dapat mengerjakan ibadat puasa dalam bulan
Ramadhan dengan sempurna.Kemenangan itu bukan sahaja kemenangan kerana berjaya
menahan atau mengawal nafsu makan dan minum selama sebulan pada siang hari
sepanjang bulan Ramadhan tetapi kejayaan menghalang diri daripada melakukan
perkara yang dilarang oleh Allah, di mana sekiranya dilakukan akan membatalkan
puasa.
Kalimat “FITRI” itu yang bermaksud
fitra iaitu dengan kemenangan manusia balik kepada fitra yang asal.Fitra asal
ini sebenarnya suatu permulaan kejadian manusia yang sememangnya bersih dari
noda dan dosa.
SEJARAH
hari raya dalam Islam bermula apabila Rasulullah berhijrah ke Madinah. Baginda
mendapati ada dua hari raya yang disambut oleh bangsa Arab pada masa itu.
Apabila Rasulullah bertanya kepada mereka apakah dua hari raya itu, mereka
segera menjawab bahawa dua hari raya yang mereka sambut itu adalah perayaan
yang diwarisi secara turun temurun daripada datuk nenek mereka.
Lalu Rasulullah menyatakan kepada orang Arab Madinah bahawa Islam menggantikan dua hari raya yang kamu raikan itu dengan dua hari yang lebih bermakna iaitu Hari Raya korban atau Aidiladha dan Hari Raya Fitrah atau Aidilfitri.
Konsep hari raya dalam Islam jelas menunjukkan bahawa ia adalah perayaan keagamaan. Ini bermakna jika ia disambut di atas landasan agama, maka hari raya yang diraikan itu adalah satu ibadat.
Lalu Rasulullah menyatakan kepada orang Arab Madinah bahawa Islam menggantikan dua hari raya yang kamu raikan itu dengan dua hari yang lebih bermakna iaitu Hari Raya korban atau Aidiladha dan Hari Raya Fitrah atau Aidilfitri.
Konsep hari raya dalam Islam jelas menunjukkan bahawa ia adalah perayaan keagamaan. Ini bermakna jika ia disambut di atas landasan agama, maka hari raya yang diraikan itu adalah satu ibadat.
Aidilfitri disambut sebagai suatu kemenangan bagi orang yang dapat mengerjakan ibadat puasa Ramadan dengan sempurna.
Kemenangan itu bukan saja menang kerana berjaya mengawal nafsu makan dan minum selama sebulan pada siang hari sepanjang Ramadan, malah kejayaan menghalang diri daripada melakukan perkara dilarang, di mana jika dilakukan akan terbatal puasanya. Kerana itu Allah menganugerahkan satu hari untuk kita sama-sama meraikan kejayaan daripada kemenangan itu.
Kalimat ‘fitri’ sendiri bermaksud fitrah iaitu dengan
kejayaan manusia balik kepada fitrah yang asal. Fitrah asal ini sebenarnya
suatu permulaan kejadian manusia yang sememangnya bersih daripada dosa dan
noda.
UPACARA KHUSUS DALAM
PERAYAAN
Oleh kerana ia dikatakan sebagai perayaan keagamaan, maka
cara menyambut hari raya itu sendiri perlulah mengikut adab dan peraturan
tertentu. Apabila saja diumumkan hari raya, maka mulakanlah malamnya dengan
aktiviti ibadat. Ini seperti memperbanyakkan solat sunat, bertasbih,
bertakbir dan bertahmid sebagai tanda kesyukuran.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Tabrani dari Ubadah
bin Soib menyatakan bahawa:
“Sesiapa yang menghidupkan malam Aidilfitri dan Aidiladha dengan amalan yang baik dan ikhlas kerana Allah, maka tidak akan mati hatinya pada hari semua hati-hati akan mati, iaitu hari kiamat.”
“Sesiapa yang menghidupkan malam Aidilfitri dan Aidiladha dengan amalan yang baik dan ikhlas kerana Allah, maka tidak akan mati hatinya pada hari semua hati-hati akan mati, iaitu hari kiamat.”
Pada pagi hari raya dimulakan dengan membersih diri,
bersiap-siap untuk ke masjid menunaikan solat sunat Aidilfitri dan seterusnya
menghidupkan ukhwah dengan kunjung mengunjung di kalangan saudara mara dan sahabat
handai.
Perlu diingat Islam tidak pernah mengajar umatnya agar untuk berlebih-lebih atau melampau batas dalam menyambut apa saja perayaan. Ini bermakna Islam menegah umatnya melakukan pembaziran dalam menyambut hari raya seperti boros berbelanja semata-mata untuk bergaya dengan pakaian mahal dan kuih muih terlalu banyak.
Pada zaman Rasulullah, datang seorang sahabat kepada
baginda dengan berpakaian serba baru, kata sahabat ini: "Ya Rasulullah,
pada tahun ini saya tidak dapat dapat menyambut Aidilfitri.” Lalu baginda
segera bertanya: “Kenapa wahai saudaraku?” Lelaki itu berkata: "Kerana
saya tidak ada baju baru."
Rasulullah kemudian bertanya kepada beberapa sahabat lain, agar sesiapa yang mempunyai baju baru dapat diberikan kepada lelaki tadi. Ini bermakna Islam tidak melarang sesiapa saja untuk bergaya dengan baju baru. Tetapi pengajaran daripada kisah tadi ialah dalam menyambut hari raya tidak semua bernasib baik dengan mempunyai pakaian baru. Lalu, digalak sesiapa yang ingin membuat kebajikan dengan bersedekah apa saja kepada orang yang tidak berupaya.
Konsep hari raya selalunya dikaitkan dengan pembaziran.
Membelanjakan wang ringgit untuk membeli secara berlebihan atau membeli sesuatu
yang boleh membawa kemudaratan seperti mercun dan bunga api amat salah di sisi
agama. Mungkin pembaziran ini berlaku kerana masyarakat kita hidup dalam
kemewahan.
Sepatutnya rezeki yang lebih itu disumbangkan kepada
saudara seagama lain yang mungkin tidak dapat merayakan hari raya seperti kita.
Satu lagi budaya yang lazim berlaku dalam sambutan hari
raya ialah pemberian duit raya. Islam tidak melarang pemberian ini, asalkan
tidak melampaui konsep pemberiannya itu. Usahlah kita mendidik anak-anak supaya
berkunjung ke rumah jiran semata-mata dengan harapan anak akan diberi duit raya
ini. Jika sebaliknya, maka pelbagai anggapan dan prasangka buruk diberikan
kepada sesiapa yang tidak melazimkan pemberian itu. Misalnya, dikatakan
kedekut, tangkai jering dan bakhil.
Menyentuh soal wang ini, satu kewajipan yang perlu ditunaikan
oleh semua umat Islam menjelang Aidilfitri ialah zakat fitrah. Wang
zakat ini adalah sumbangan yang akan diberikan kepada golongan yang tidak
berupaya, miskin, fakir dan sebagainya mengikut lapan asnaf yang ditetapkan
syariat.
Jika Aidilfitri disambut dengan kegembiraan yang melampau
tanpa melihat beberapa pengisian yang disebutkan tadi, pasti tujuan asalnya
jauh menyimpang. Kedatangan Syawal sepatutnya menginsafkan Muslimin di sebalik
makna kemenangan dan kejayaan dalam sambutan Aidilfitri, kita tidak sepatutnya
melupakan tuntutan agama.
PERSIAPAN SAMBUTAN
PERAYAAN
SEBELUM
Di Malaysia, Hari Raya
Aidilfitri disambut dengan meriah. Berminggu-minggu sebelum perayaan tersebut
menjelma, suasana persiapan menjelang Aidilfitri telah dirasai. Pusat-pusat
membeli-belah akan mengadakan jualan murah dan dihiasi dengan perhiasan secara
besar-besaran. Lagu-lagu raya juga akan diputarkan di radio dan di televisyen. Rancangan-rancangan yang berkisarkan Aidilfitri akan
ditayangkan. Bank,
sekolah, dan premis-premis
perniagaan akan ditutup selama beberapa hari sehingga seminggu sempena
Aidilfitri.
Di jalan
raya utama dan lebuh raya di seluruh negara, kesesakan akan berlaku akibat
kebanjiran warga bandar yang pulang ke kampung halaman untuk menyambut
Aidilfitri bersama-sama sanak saudara dan kaum keluarga. Fenomena ini juga
dikenali sebagai Balik Kampung.
0 komentar:
Post a Comment